Serietidningen har funnits med oss sedan 30-talet då Kalle Anka var den första tecknade serien att publiceras i dagstidningar i USA. Sedan dess har generationer fortsatt läsa serietidningar av alla skildringar, både komiska och äventyrliga. I Sverige var serietidningsläsandet oerhört populärt under framför allt 50-talet då folk vallfärdade till tidningskiosken för att köpa med sig det senaste numret av sin favoritserie. Föräldrar köpte tidningar i present till sina barn och människor från den generationen minns säkert att barn på den tiden umgicks och läste serietidningar tillsammans. Det var helt enkelt inte bara ett tidsfördriv utan en slags hobby och ett sätt att umgås. Läste man inte tidningen eller hade man läst ut numret så kanske man bytte till sig en annan tidning från en kompis.

Dagens barn och ungdomar har andra förutsättningar, nu lär sig små barn att leka med surfplattan redan från väldigt tidig ålder. Både dataspel och TV-spel hör till vardagen både bland flickor och pojkar. Även om serietidningarnas bläddrande kanske inte är lika vanligt som förut och många hävdar att dess era tagit slut så gör sig däremot både klassiska och mer moderna serietidningsfigurer och handlingar synliga i dagens TV- och videospel.

Ett första exempel är spelautomaten som har en slags likhet med serietidningens sätt att berätta genom rutor (spelautomatens symbolrutor). I spelautomaterna har vi kunnat se serietidningsfigurer som Hulken och X-Men. Den mytomspunne ”Fantomen” har också gått från att vara en riktig hjälte i serietidniIncredible-hulk-20060221015639117ngar till TV-spel som “Phantom 2040” och “Defenders of the Earth”. Fantomen gick dessutom tidigt att spela på mobilen då “The Phantom Mobile Game” kom ut redan 2006. Den nämnda serietidningshjälten Hulken har också använts som frontfigur i spelet ” The Incredible Hulk” i PlayStation-spel. Serietidningarna finns även
representerade på barnsajter, två exempel är ett roligt onlinespel om Katten Gustav och ett äventyrligt spel om Scooby Doo.

Idag handlar mycket om integrerande produkter, vilket innebär att en viss typ av produktion, exempelvis en tidning, presenteras i alla existerande format för att täcka dagens nya plattformar. Trenden visar även att vi människor tycker om att historiska hjältar eller figurer återupplevs, det ger en känsla av nostalgi men i en modern kontext som alla känner sig hemma i.